Aby Twoja strona internetowa osiągała wysokie wyniki w wyszukiwarkach (np. Google.com) powinna być odpowiednio przygotowana. To przygotowanie, czyli optymalizacja strony internetowej lub SEO (Search Engine Optimization), to czynnik decydujący na jakich pozycjach w wyszukiwarce pojawi się strona internetowa. Czy jest więc to tajemnicze SEO? Poniżej krótki przewodnik na co powinieneś zwrócić uwagę, aby Twoja strona była właściwie zoptymalizowana.

 

Optymalizacja strony internetowej, porady:

 

1. Zadbaj o wartościowe treści na stronie internetowej

Treści które zamieszczasz na stronie internetowej spełniają dwie funkcje.

Pierwsza funkcja to oczywiście informacje skierowane do Twoich odbiorców. Tu jasne jest, że chcesz przekazywać konkrety skłaniające odbiorcę np do skorzystania z Twojej oferty. Zwróć jednak uwagę na obszerność tekstów i ich unikalność. Szczegółowe opisanie oferty zwiększa szanse na pozyskanie nowych klientów. Unikalność treści powoduje natomiast, że Twoja oferta, usługi czy produkty mogą stać się dla odbiorcy bardziej atrakcyjne niż u Twojej konkurencji. Unikaj tym samym kopiowania treści z innych stron internetowych. Odbiorca, który skojarzy treści z inną stroną przestanie odbierać Twoją ofertę wiarygodnie.

Druga funkcja to indeksacja zamieszczonych treści przez roboty wyszukiwarki. Wyszukiwarki uwielbiają treść. Na podstawie treści, jej unikalności i częstotliwości dodawania wyszukiwarka definiuje na jakich pozycjach i dla jakich słów kluczowych strona zostanie wyświetlona w wynikach wyszukiwania. Dlatego też, zwróć uwagę, aby w treściach pojawiały się opisujące Twoją ofertę słowa kluczowe, w różnych odmianach i formach.

Dobrze jest również odpowiednio akcentować istotne treści nagłówkami H1, H2, H3, wypunktowaniami i akapitami, dzięki temu wyszukiwarka lepiej zaindeksuje Twoją ofertę.

 

2. Zwróć uwagę na właściwe tytuły stron

Tytuł strony wyświetlany jest w nagłówku karty, w oknie przeglądanej strony internetowej. Opisywany jest za pomocą tagu <Title>. To jeden z najistotniejszych elementów jakiego wymaga optymalizacja strony internetowej, decydujący jak wyszukiwarka zaklasyfikuje treści i pokaże w wynikach wyszukiwania. Wyszukiwarka na podstawie tytułu określa tematykę Twojej strony. Tytuł ten wyświetlany jest również na liście wyników wyszkiwania, a jego zawartość decyduje w dużej mierze czy szukający informacji odbiorca odwiedzi Twoją stronę.

Dobieraj tytuły adekwatne do prezentowanych na stronie internetowej treści. Opisuj w tytułach główne cechy Twojej oferty, stosując krótkie, czytelne w przekazie zwroty (np. Projektowanie Stron Internetowych – Adam Peciak Studio Brandingowe). Dzięki temu zarówno wyszukiwarka jak i odbiorca skojarzą tytuł z zamieszczoną treścią strony.

 

3. Twórz czytelne adresy url

Adres url podobnie jak tytuł strony pełni dwie funkcje (dla odbiorców i wyszukiwarek). To ten adres pojawia się na pasku przeglądarki i to dzięki adresowi url odbiorca decyduje czy odwiedzi daną stronę. Również poprzez treść adresu url roboty wyszukiwarki indeksują Twoją stronę. Aby optymalizacja strony internetowej była właściwa twórz adresy url w sposób czytelny, przekazując w kilku słowach jaką tematykę zawarłeś w prezentowanej na stronie ofercie. Pamiętaj aby tytuły nie były zbyt długie, bez znaków specjalnych i z jednoznacznym przekazem.

 

4. Dobierz odpowiednie opisy meta description

Opis meta description pojawia się w wynikach wyszukiwania pod tytułem strony i adresem url. Opis ten zawiera się w 150 znakach i pozwala na wstępne zapoznanie się z tematyką danej strony. Jeśli meta description nie zostanie „ręcznie” wpisany wyszukiwarka zamieści tekst automatycznie, na podstawie analizy treści strony (najczęściej z pierwszych akapitów). Jeśli zdecydujesz się na własne opisy, masz możliwość precyzyjnego poinformowania odbiorcy o Twojej ofercie.

 

5. Zoptymalizuj wielkości grafik umieszczonych na stronie

Jeśli opisując Twoją ofertę zamieszczasz zdjęcia produktów lub usług zadbaj o odpowiednie wielkości zdjęć lub grafik. Duże formaty zdjęć wymagają dłuższego czasu załadowania na wyświetlanej stronie, przez co mogą zniechęcać odbiorców do zapoznania się z z Twoją ofertą. Dodatkowo, duże formaty zwiększają niepotrzebnie transfer na serwerze, co może zwiększyć koszty utrzymania strony (koszty hostingu). Zoptymalizuj wielkości zdjęć lub grafik, przed umieszczeniem na stronie odpowiednio je sformatuj do interesującej Cię wielkości. Możesz również skorzystać z darmowych narzędzi do optymalizacji grafik, które za Ciebie zmniejszą ich wagę, np. ImageOptim.

 

6. Pamiętaj o opisach alternatywnych dla umieszczonych grafik

Grafiki i zdjęcia zamieszczane na stronie będą widoczne dla Twoich odbiorców, ale jeśli nie będą dobrze opisane, roboty wyszukiwarek ich nie zobaczą. Opis alternatywny to zapis html obrazu, dzięki czemu wyszukiwarka indeksuje go jako treść i wyświetla w wynikach wyszukiwania. Opisy alternatywne są wysoce wskazane przy pozycjonowaniu strony. Dodatkowo, jeśli grafika nie zostanie wyświetlona (np. z powodu niskiej przepustowości łącza internetowego) w jej miejscu pojawi się jej alternatywny opis.

 

7. Zamieszczaj linkowania wewnętrzne na podstronach

Kolejnym istotnym elementem jaki zakłada optymalizacja strony internetowej jest linkowanie wewnętrzne. Zadbaj, aby w treści Twojej oferty pojawiły się odnośniki do innych Twoich podstron, np. opisujących podobne produkty lub usługi. Pozwoli to odbiorcy na głębsze zapoznanie się z prezentowanymi informacjami a robotom wyszukiwarek na szybszą i właściwą indeksację treści. Możesz je oznaczać jako wybrane słowa (np. tak jak tu responsywna strona internetowa), lub np. jako odnośniki „zobacz więcej”, „czytaj więcej” itp.

 

Jeszcze jedna istotna uwaga. Dobrze zaprojektowany system cms dla firmowej strony internetowej powinien mieć wbudowaną możliwość edycji wszystkich powyższych elementów.

 

Zobacz również: